Kropp Challenge 2016 Kebnekaise tur och retur.
Jag
har under lång tid haft en tanke på att göra en toppbestigning av
Sveriges högsta punkt, Kebnekaises sydtopp. På senare år har jag även
haft funderingar på att det skulle vara trevligt att kombinera toppturen
med en cykeltur. Det var dock inte förrän i våras då jag fick höra
talas om Kropp Challenge som jag tog tag i saken och bestämde mig för
att förverkliga min ide.
Kropp Challenge är en utmaning som äventyraren Renata Chlumska har startat i år (2016) för att hedra
tjugoårsminnet
efter Göran Kropps soloexpedition, då han cyklade med all utrustning
till Mount Everest, besteg berget utan syrgas och sedan cyklade hem
igen.
Kropp
Challenge går ut på att man från sitt hem, eller valfri plats, cyklar
med all utrustning till sitt lands högsta berg, bestiger det och sedan
cyklar tillbaka igen.
Startavgiften
för utmaningen 2 350 kronor, går oavkortat till hjälpverksamhet i
Nepal, landet som Renata och Göran besökt många gånger under sina klättringsexpeditioner.
Eftersom
det ofta i är vinter på Kebnekaise långt in på
sommarmånaderna så beslöt jag mig för att lägga turen så sent jag kunde
med hänsyn till när jag kunde ta semester från mitt jobb. Det betydde
det att jag måste vara hemma igen senast söndag 17 juli.
Jag
hade från början en tanke på att jag ville cykla ända fram till
Kebnekaise fjällstation, vilket blir ungefär fyra mils cykling fram och
tillbaka på en vandringsled från Nikkaluokta där vägen slutar. Därför
planerade jag att använda min mountainbike, även fast det var 107 mil
asfalt innan stigcyklingen började.
Planen var att köra kortaste vägen från Järvsö till Kebnekaise fjällstation. Kortaste
vägen går över Sundsvall, Sollefteå, Lycksele, Arvidsjaur och Kiruna.
Det var i stort sett samma väg som jag körde 2006 när jag cyklade på ny
rekordtid genom Sverige från Smygehuk till Treriksröset.
Vägen till Kebnekaise.
Om
vädret tillät en toppbestigning direkt så tänkte jag mig att köra en
lite längre sträcka hem över Arjeplog och sedan ta Stekenjokkvägen ner
till Gäddede och vidare mot Östersund.
Om
jag måste vänta med toppbestigningen någon dag på fjällstationen på
grund av dåligt väder så kunde jag även på hemvägen köra kortaste
vägen.
Jag
beräknade att jag kunde snitta ungefär 25 till 30 mil om dagen under
bra förhållanden med med mountainbike, och beslöt mig för att starta
äventyret den 6 juli, vilket skulle betyda att jag hade elva dygn på mig
fram till sista dagen på semestern den 17 juli.
När
dagen för min avfärd närmade sig började jag att tveka på mitt val av
cykel och tänkte att det kanske var bäst ändå att köra på min
landsvägsracer som förmodligen skulle göra cyklingen 20 till 25
procent snabbare och därmed ge betydligt längre dagsetapper.
När det var två dagar kvar bestämde jag mig ändå till slut att följa den ursprungliga planen och ta min mountainbike.
En
utrustningslista skrevs snabbt ihop, den innehöll mest den vanliga
utrustningen som jag brukar ha med på långfärder, men dessutom
kompletterad med tält och sovsäck, joggingskor, dunjacka och andra
kläder för toppbestigningen. Dagen innan avfärden packade jag så allt på
cykeln i mina nyinköpta Appiduraväskor.
Jag
jobbade natten innan avfärden och startade därför inte förrän sent på
eftermiddagen onsdagen 6 juli. Väderprognosen hade jag naturligtvis
studerat noga innan och jag visste att det var hårda nordvästliga vindar
som skulle gälla från det första tramptaget och flera dagar framåt.
Funderade på hur det skulle fungera att cykla om det skulle bli 109 mil motvind. Men
jag var mycket taggad och försökte med positiva tankar att tänka att
det löser sig nog säkert, de har ju haft fel förut på prognoserna och
har kanske misstagit sig nu också. ( Det visade sig tyvärr att det var en mycket tillförlitlig prognos)
Dags för avfärd.
Från
Järvsö körde jag ut på riksväg 84 till Delsbo. Flaggorna på macken i
Delsbo stod rakt ut och smattrade i den hårda nordvästliga vinden.
Efter
ungefär sex mil, när jag passerat Hassela i norra Hälsingland började
ett vägarbete som sträckte sig 32 kilometer över gränsen in i Västernorrland.
Helt plötsligt så var jag väldigt glad att jag hade valt att cykla på
min mountainbike. Det var grovt makadam på vägbanan och det hade nog
varit helt omöjligt att cykla där på min racer.
Vägarbete.
När
jag så äntligen kom till Sundsvall vid midnatt bjöds jag på fika av
Dick Fredin, min cykelkompis från Alnö. Han är en erfaren
långdistanscyklist och visste precis vad jag behövde i mat och
dryckesväg för att fylla på kaloriförrådet. Vi satt i den kalla vinden
där utanför IKEA i Birsta. Mackorna smakade utsökt, men snart var det
dags för mig att fortsätta i natten mot Sollefteå.
Dick bjuder på fika i Birsta.
Vägen
till Sollefteå är ganska kuperad och motvinden gjorde att det blev rätt
så tungt att cykla där. Väl framme i Sollefteå i den tidiga morgonen
blev det en hotellfrukost på City Hotell. Jag
laddade telefon och gps under frukosten, någonting som jag i
fortsättningen alltid gjorde så snart jag kom in på en restaurang eller
mack. Först söka efter ett vägguttag för att ladda och sedan beställa
mat.
Efter
att grundligt ätit mig igenom frukostbuffén fortsatte jag efter
Ångermanälven upp till Junsele. Den sträckan var nog den mest blåsiga
delen på hela turen. Enligt YR var det 12 m/s från nordväst, alltså rak
motvind för mig, men solen sken och det var bara att bita ihop efter
raksträckorna och hoppas på att vinden skulle avta så småningom.
En kort rast i lä från vinden.
Jag
snittade knappt 15 km/h de sju milen upp till Junsele. Efter ett snabbt
matstopp var jag snart på väg igen till nästa samhälle som var Åsele.
Strax innan Åsele kommer jag ikapp två cyklister, som det visar sig
också var på väg till Kebnekaise. Tyckte det var ett sånt otroligt
sammanträffande.
Norrlands inland.
Hade några mil kvar till Lycksele när jag såg en liten fin tjärn som låg inbjudande vid sidan av vägen. Jag
hade nu cyklat i 27 timmar med endast kortare matstopp och kände att
det var dags för en första sovpaus. Tog ett kvickt dopp i tjärnen och
sedan snabbt in i tältet. Redan här första natten började utveckla
tekniken för att inte få så mycket mygg in i tältet. Jag lade upp alla
mina prylar framför ingången, sedan snabbt upp med den nedre dragkedjan
till tältet. Därefter slängde jag
in allt i tältet och sedan hoppade jag snabbt själv in och började en
jakt på de myggor som följde med mig in. Därefter var det bara att lägga
ut liggunderlag och sovsäck och ligga där och lyssna på alla myggor som
surrade utanför tältduken innan man somnade.
Myggfritt i tältet.
Nästa
morgon hade solen försvunnit bakom grå moln och redan efter några
kilometer så började det regna, när jag kom fram till Lycksele
vid sjutiden, så regnade det kraftigt. Det blev ett långt stopp där på
OKQ8. Till slut drog jag på mig regnkläderna och fortsatte i regnet de
sexton milen till Arvidsjaur. När jag framåt middagstid kom in i
Arvidsjaur hade det slutat regna och solen tittade fram. Jag
tog ett tredje matstopp för dagen och laddade in en jättestor pizza som
jag sköljde ner med flera burkar Mountain Dew och några koppar kaffe.
Med
fullproppad mage och laddad med mycket koffein och socker satt jag
återigen på cykeln, nu i härlig kvällssol och med nästan ingen vind. Den
ljusa och ljumma sommarkvällen, pizzan jag just ätit, allt socker och
koffein jag fått i mig gjorde mig på väldigt bra humör och jag cyklade i
lyckorus på den nästan bilfria
E45:an.
Piteälven.
Körde långt in i natten och slog
läger vid en fint forsande jokk någon mil norr om Moskosel.
Mina cykelbyxor
började nu att se lite slitna ut, det var ett hål på insidan låret och
det kändes inte så komfortabelt att vistas bland folk när jag var av
cykeln. Jag förstod att det skulle bli svårt att hitta cykelbyxor i
jämförbar kvalité under resan, och kom fram till att det bästa var att
behålla cykelbyxorna men att köpa överdragsbyxor för att skylla det
värsta när jag stannade vid någon restaurang eller annan befolkad plats.
Hittade vad jag sökte på Team Sportia i Jokkmokk.
Passerar Polarcirkeln strax söder om Jokkmokk.
Gjorde
ett snabbstopp hos vänner i Vaikijaur strax norr om Jokkmokk och
fortsatte sedan förbi Muddus nationalpark i solsken, men med tuff
motvind in till ny energi och vätskepåfyllning i Gällivare.
Har kommit en bra bit norrut.
Laddade
också upp med jordnötter och Snickers inför nattcyklingen som jag hade framför mig.
Stannade så småningom tidigt på morgonen när jag passerade Kalixälven i Lappesuando, ungefär halvvägs mellan Gällivare och Kiruna. Slog upp tältet och sov några timmar alldeles vid älvkanten.
Kalixälven.
Kom så till Kiruna på lördagsförmiddagen och checkade in på Frasses. Tillbringade nästan två timmar där med att trycka i mig hamburgare och milkshakes. Laddade gps och telefon naturligtvis, och pratade med folk som jag träffade och som blev nyfikna på mitt äventyr.
Till
slut kom jag äntligen iväg mot Nikkaluokta. Det var som vanligt motvind
men det gjorde inte så mycket längre eftersom jag nu för första gången
såg mitt mål, de höga fjällen i Kebnekaise massivet.
Kebnekaise.
Vinden
från fjällen tilltog i styrka när jag närmade mig och jag fick
verkligen pressa mig hårt de sista milen innan Nikkaluokta. Jag stannade
till och med för att kolla så att inte bromsarna låg på och bromsade
min framfart, men allt var okej.
Kom
så fram till vägens slut vid Nikkaluokta Fjällstation. Beställde in
en stor portion renskav och förberedde mig mentalt för cyklingen efter
vandringsleden de 19 kilometerna upp till Kebnekaise Fjällstation.
Nikkaluokta Fjällstation
Jag
minskade lufttrycket i däcken från det maximala trycket på 4,5 bar som
jag haft hittills på landsvägscyklingen till ungefär 2 bar för cyklingen
på den steniga leden.
Det
var en härlig känsla att lämna asfalten bakom sig och trampa in bland
fjällbjörkarna på leden. De första sju kilometrarna fram till sjön
Laddjujavri var hur fina som helst att cykla på. Där vid sjön kan de som
vill ha det lite mindre strapatsrikt ta en båt och på så sätt minska av
längden på vandringen med ungefär sex kilometer. Nu körde jag Kropp
Challenge och inga sådana hjälpmedel fick användas, utan allt jag
behövde skulle ju bäras med och båttransport en del av vägen var också
helt uteslutet.
Efter
sjön blev leden mycket stenigare och jag fick skjuta cykeln över de
värsta partierna.
Stenigt närmare fjällstationen.
Det gavs också prov på balanssinnet när man cyklade på
de otaliga spångar som fanns utlagda över känsliga områden och
vattendrag. Spångarna bestod av två plankor i bredd, för det mesta låg
de så pass tätt ihop att det inte var någon risk att köra ner framhjulet
mellan dem, men ibland, rätt som det var så ökade avståndet mellan
plankorna och det blev lite onödigt spännande att cykla, speciellt
eftersom spången ofta var ordentligt uppallad och kunde ligga en
halvmeter eller mer ovanför omgivande mark.
Spångcykling.
Kom så slutligen, efter 109 mil cykling, fram till Kebnekaise Fjällstation vid elvatiden på kvällen.
Slog
upp tältet och tyckte lite synd om mig själv eftersom fjällstationen
var stängd och allt jag hade i matväg var en Snickers. Servicebyggnaden
var i alla fall öppen så jag kunde ta min första dusch på fyra dygn.
Väldigt
nöjd låg jag sedan i tältet och beundrade den fina utsikten i solskenet
och somnade till slut någon gång efter klockan tre.
Sov
så länge och gott att jag missade frukosten på fjällstationen. Vädret
var helt fantastiskt med klarblå himmel och en temperatur på omkring 20
grader och nästan vindstilla. Med andra ord en perfekt dag för en topptur.
Perfekt väder för en topptur.
Jag tillbringade ett par timmar vid lunchbuffén, där jag laddade in så mycket kalorier jag bara kunde. Därefter provianterade jag det vanliga, Snickers och jordnötter, tog på mig mina löparskor, som hittills
bara tagit upp plats i min lilla ryggsäck, packade dunjacka och
merinoulls-underställ och vid fyra-tiden på eftermiddagen började jag
turen mot Sydtoppen efter den västra leden.
Började med lätt joggning.
De
första kilometrarna fram till Kittelbäcken var rätt så platt och jag
kunde lätt joggande springa den sträckan. Därefter övergick jag till en
stilla lunk med den öronbedövande Kittelbäcken på min vänstra sida.
Efter ett tag när jag vadat över 'bäcken' började den branta klättringen
över fjället Vierranvarri. Där låg det fortfarande stora snölegor kvar
och mina löparskor kändes lite fel.
Vierranvarri
På
andra sidan Vierranvarri är det brant utför ungefär 200 höjdmeter ner
till Kaffedalen, därefter börjar den riktiga toppbestigningen av
Kebnekaise.
Jag mötte många vandrare på min väg upp, som alla hade startat på morgonen från fjällstationen. Efter Kaffedalen mötte jag färre och färre och slutligen den sista timmen innan toppen var jag helt ensam.
Efter
totalt fem timmars vandring ser jag så den vita Sydtoppen framför mig
och snart står jag där i solskenet på 2 099 meter över havet med en
sagolik utsikt åt alla håll.
Sydtoppen.
Det
var en helt magisk känsla att stå där i kvällen på Sveriges topp, helt
ensam, efter att jag för egen maskin tagit mig hela vägen dit.
På toppen.
Jag
försökte insupa så mycket jag kunde av den magiska stämningen, men
efter ett tag gjorde sig verkligheten påmind i form av mina blöta och
kalla fötter, så jag började vandringen tillbaka ner till
fjällstationen.
Vandrar tillbaka i midnattssol.
Det
var fantastiskt vackert att vandra nedför leden med midnattssolen som
lyste på fjällsidorna och med bara några renar som enda åskådare. Jag
lyxade till det med en dusch och halvvarm bastu på fjällstationen när
jag var tillbaka vid tvåtiden.
Tråkigt
nog hade jag inte tänkt på att ha någon mat eller något i dryckesväg
att fira med efter den krävande vandringen, utan fick nöja mig med min
reservproviant som bestod av en halv energikaka.
Vaknade
lagom till lunchbuffén nästa dag igen, och nu var jag ordentligt
hungrig så det blev återigen ett par timmar där i matsalen.
Efter
lunchen var planen att packa cykeln och påbörja hemresan, men nu
upptäckte jag att det var punktering på framdäcket. När jag plockar fram
reservslangen visar det sig att jag hade tagit med mig en 26-tums slang
och den passade naturligtvis inte alls på mina 29-tums hjul. Dessutom
hade jag bara en reservslang
trots att jag på packlistan klart och tydligt hade skrivit att jag
skulle ha två reservslangar med mig. Så det blev till att plocka fram
lagningskittet, men det visade sig då att tuben med solution hade torkat
och var omöjlig att använda.
Jag
förbannade min slarvighet och de tabbar jag gjort. Nu stod mitt hopp
till den enda cyklisten som fanns på många mils avstånd. Jag hade
nämligen hört tidigare att en av kockarna på fjällstationen hade sin
mountain bike med sig här. Jag sökte nu upp honom och till min stora
glädje så kunde jag låna hans lagningskitt. Snart hade jag fixat
punkteringen och kunde dra en suck av lättnad.
Nyheten
om den galne cyklisten hade spridit sig på fjällstationen och när jag
sent omsider skulle cykla iväg mot Nikkaluokta var det många som var
nyfikna på mitt äventyr och ville växla några ord med mig.
Det
var mycket lättare att cykla efter leden nu eftersom det lutade lite
utför mest hela tiden. När jag på ett ställe passerade ett riktigt
stenigt parti knakade det till i sadelstolpen. Jag trodde först att den
hade gått av, men det visade sig att själva infästningen av ett
aluminiumrör i sadelröret på kolfiberramen hade lossnat och sadelstolpen
glappade lite trots att den var ordentligt fastdragen. Jag blev lite
fundersam på hur det skulle sluta, skulle jag behöva ge upp och ta tåget
hem eller vad skulle hända härnäst? Jag hade inte så mycket att välja
på än att fortsätta färden och hoppas på det bästa, men nu blev det mest
att stå upp och cykla efter leden fram till där vägen började i
Nikkaluokta.
Dags att cykla hem igen.
Tunga
regnmoln drog in bakom mig över Kebnekaise och jag tänkte på vilken
otrolig tur jag hade haft med vädret. Det var lite vemodigt att lämna de
vackra fjällen, men jag kände mig otroligt lycklig att allt hade gått
så bra.
Jagad av regnmoln.
Efter
middagen och några koppar kaffe vid Nikkaluokta fjällstation pumpade
jag åter upp däcken till maxtryck och drog ut på asfalten mot Kiruna.
Jag
var jagad av de mörka regnmolnen som bredde ut sig bakom mig, men jag
hade medvind och solen sken på mig och fjällsidan på andra sidan sjön
och det var så skönt att bara cruisa fram i god fart. Några mil utanför
Kiruna hann regnet dock ikapp mig, jag tänkte tälta om regnet blev
ihållande, men ville helst cykla vidare i den ljusa natten och ta mig en
bit söder om Kiruna. Jag stannade till vid vägkanten för att fundera
hur jag skulle göra, men attackerades genast av en gigantisk myggsvärm
som tvingade mig upp på cykeln igen, har nog aldrig sett så mycket mygg
tidigare i mitt långa liv.
Regn och mygg.
Som
tur var så slutade det att regna rätt så snart och när jag vid midnatt
rullade in på Circle K i Kiruna lyste solen röd strax ovanför de fjärran
bergstopparna.
Efter att noggrant ätit och druckit mig igenom menyn där på Circle K rullade jag iväg
i fin medvind mot Gällivare. Jag tänkte på hur mycket folk som varit i
farten i Kiruna mitt i natten en vanlig vardag i mitten av juli. Det
verkar som att många som bor där uppe i midnattssolen vänder på dygnet
och är aktiva långt in på morgontimmarna. Dessutom undrar jag om de inte under
de mörka vintermånaderna sover igen den sömnbrist som måste uppstå under de
korta sommarnätterna.
Vid
en lång raksträcka några mil söder om Kiruna, vid tvåtiden på natten
ser jag två långfärdscyklister på långt avstånd, till min förvåning
visar det sig vara samma killar som jag passerade på vägen upp fem dagar
tidigare strax utanför Åsele. De var ju också på väg till Kebnekaise
och planerade att liksom jag cykla ända in till fjällstationen. Vi
pratade ett tag där vid vägkanten och utbytte lite historier om vad vi
varit med om. Tydligen hade en av grabbarna fått problem med ett knä och
de hade tvingats till ett lugnare tempo och hade också måst ta någon
vilodag för återhämtning.
Nu hade de i alla fall siktet inställt på Kiruna och jag kunde informera om det nattöppna Circle K.
Själv
så fortsatte jag några mil söderut ner till Lappesuando där E10 korsar
Kalixälven. Jag hade också tältat där på uppvägen och då glömt min
regnjacka. Jag hade en liten svag förhoppning om att kanske jackan
skulle ligga kvar där på båten, där jag lagt den för torkning, men så var
tyvärr inte fallet.
Sov
några timmar vid Kalixälvens strand och tog sedan morgonkaffet i det
närbelägna fiket innan jag fortsatte färden. Efter en stadig lunch i
Gällivare letade jag efter en cykelaffär för att köpa nya 29 tums
reservslangar. Fick snurra runt ett bra tag där i staden innan jag fann
vad jag sökte, passade också på att spontanköpa en ny Goretex-jacka.
Efter
en kopp kaffe hos en gammal vän i utkanten av Gällivare körde jag
vidare över fjället förbi Muddus nationalpark igen och de stora
kraftverksdammarna vid Porjus. Jag tänkte på vilken skillnad det var att
nu cykla i medvinden här, jämfört med hur jag hade fått slitit hårt i motvinden på uppvägen.
Strax
innan Jokkmokk stannade jag återigen hos mina vänner i byn Vaikijaur.
Det var trevligt att träffa dem där i sommarkvällen och vi hade mycket
att uppdatera. Jag gjorde mig heller ingen brådska, så det var nästan
midnatt innan jag fortsatte färden söderut. Passerade polcirkeln och
körde ner till Kåbdalis innan jag slog upp tältet vid en liten
skogstjärn.
Det
blev några Snickers till frukost morgonen efter, körde sedan de sex
milen ner till Moskosel där jag gjorde en lång paus vid lunchbuffén på
Rallarcaffet, som finns inhyst på järnvägsstationen där i byn. Jag kom
alldeles innan dagens stora attraktion anlände, inlandsbanans turisttåg
med många hungriga resenärer ombord. Jag hann som tur var ösa på min
första portion och börja äta innan invasionen. När det sedan var dags
för min andra portion var det redan avgång för turisttåget och jag hade
återigen buffén för mig själv. Efter fjärde portionen mat och lika många
koppar kaffe var det dags att ta farväl av den trevliga personalen som
jobbade där och bege mig iväg på cykeln igen.
Mitt närmaste mål nu var att ta mig till Arjeplog,
platsen där jag föddes för drygt 62 år sedan. Jag valde att köra en
grusväg på nio mil som gick genom mycket glest befolkade trakter,
istället för att köra den fem mil längre asfalterade vägen över
Arvidsjaur.
Genvägen mellan Moskosel och Arjeplog.
Jag
var lite orolig över sprickan vid sadelstolpens infästning men
tyckte ändå att det var värt risken att det skulle förvärras.
Jag
såg sammanlagt sex bilar under de nio milen och vid varje möte saktade
bilisterna ner och väntade på ett klartecken från mig att allt var okej.
Det fanns mycket renar på och vid sidan av vägen och för att fördriva tiden började jag snart att prata med renarna. De sprang ofta långa
sträckor alldeles framför mig så det kunde bli rätt så långa
konversationer innan de fnysande hittade ett lämpligt ställe att fly
undan.
Mitt sällskap.
Efter
en gigantisk pizza i Arjeplog cyklade jag runt och kollade på
samhället. Det har hänt en hel del på de tolv åren sedan jag besökte
Arjeplog senast, och sjukstugan där jag föddes var nu riven.
Jag var bjuden på kaffe hos en gammal bekant och körde efter
Silvervägen en dryg mil upp till hans fina ställe i Bukt. Det var
trevligt att sitta där och berätta gamla minnen över en kopp kaffe, men
efter ett par timmar var det så dags för mig att bege mig ut i den sena
kvällen. Målet var att ta mig en bit på vägen mot Sorsele.
Arjeplog.
Till skillnad från motvinden jag hade haft under eftermiddagen så hade jag nu en
härlig medvind. Det tre milen ner till Mellanström gick väldigt snabbt,
men sedan valde jag att köra en liten grusväg som gjorde sträckan till
Sorsele något kortare, men den var väldigt kuperad så jag tror att
tidsmässigt så var den betydligt längre. Men det var riktigt härlig
vildmarkscykling, precis som jag önskade mig.
Mellanström.
Här såg jag också älgar
vid två olika tillfällen med bara några kilometers mellanrum. Båda
gångerna hoppade de ut på vägen alldeles framför mig och sprang en lång
sträcka innan de frustande lämnade vägen och med dunder och brak sprang
in i skogen. Det var otroligt mäktigt och absolut en adrenalinhöjare av stora mått att komma så nära älgarna att jag kunde känna deras fräna doft.
Vid tretiden slog jag läger vid ett vackert ställe vid Stora Stenträsket, en sjö ungefär femton kilometer norr om Sorsele.
Stora Stenträsket.
Innan
jag somnade för några timmars sömn, tog jag beslutet att ändra
rutten hem. Jag hade tänkt mig att via grusvägar och någon vandringsled
leta mig ner från Sorsele mot Stekenjokkvägen och Gäddede och på så sätt
ta mig till Östersund. På grund av sprickan i sadelstolpsinfästningen
tyckte jag nu att det var alltför riskabelt att bege mig ut på guppiga
grusvägar så långt från bebyggelse. Istället beslöt jag att jag
skulle ta E45:an ner till Östersund, och hoppades att på så sätt
undvika att förvärra skadan och också göra det lättare att ta mig hem om
det inte skulle gå att använda cykeln längre.
Nästa
morgon när jag återigen kom ut på E45:an fick jag se stora
reklamskyltar om River Hotell i Sorsele och bestämde mig genast att det
skulle bli en hotellfrukost där. Var ordentligt hungrig igen efter att
bara ha ätit en kexchoklad tidigare på morgonen. Satt på cykeln och
fantiserade om den dignande frukostbuffén där på hotellet, men
besvikelsen blev stor när det visade sig att jag kom fram tio minuter
efter att de dukat undan all maten. Som
tur var så öppnade strax pizza och kebabrestaurangen ett kvarter bort,
så det fick bli en kebabtallrik till frukost istället.
En
vän till mig som jag kört en del långlopp tillsammans med både i
Sverige och Europa hade varskott mig att han var på väg norrut med sin
familj på husvagnssemester och att vi nog skulle mötas snart någonstans
efter E45:an. Just som jag var på väg att lämna Sorsele dök de upp och
vi fick en trevlig pratstund i förmiddagssolen vid vägkanten. E45:an har
jag cyklat några gånger tidigare när jag kört Sverigetempot och vet av
erfarenhet att det är ungefär sju mil mellan samhällena och däremellan
många långa raksträckor med obefintlig vägren. Det var en hel del
semestertrafik på vägen nu och jag tror nästan att varannan bil var en
husbil eller en bil dragandes på husvagn. Jag ställde in mig mentalt på
sjumils-etapper och avverkade under dagen Storuman, Vilhelmina, Dorotea
och Hoting. Strax innan Strömsund i den lilla byn Lövberga vid Flåsjöns
strand gjorde jag till slut nattlägrer. Som vanligt hade klockan hunnit
närma sig tre och jag var ordentligt trött. Eftersom min nya rutt efter
E45:an var ungefär femton mil kortare än den rutt jag planerat från
början beslöt jag att lyxa till det och inte ställa väckarklockan när
jag somnade.
Jämtlänsk sommarnatt.
Det var långt in
på förmiddagen när jag äntligen vaknade till liv igen. För första
gången på ett bra tag kände jag mig nästan utvilad när jag startade
cyklingen. Körde den korta biten in till Strömsund, där en stor tallrik
Pasta Carbonara blev min frukost för dagen. Mätt och belåten och efter
åtskilliga koppar kaffe och med fulladdad gps och telefon var det så
dags att ta sig de tolv milen ner till Östersund. Det var en härligt
solig dag och nästan vindstilla ända till sista kilometrarna innan
Östersund, då hade mörka åskmoln bildats och snart dränktes jag i en
väldig regnskur.
Middag
i Östersund och en andra middag några mil senare i Brunflo. Sedan var
jag redo för nattcyklingen efter E14 mot Ånge och vidare på riksväg 83
ner till Järvsö.
Middag i Östersund.
Jag
slogs över hur mörkt det var nu på natten jämfört med tidigare när jag
befunnit mig längre norrut. Helt plötsligt körde bilarna med hellyset på
och bländade mig ofta och i husen vid sidan av vägen lyste det i
fönstren.
Tyckte att jag med min resa följde Coloramas uppmaning i Bräcke.
Fram
på morgontimmarna kom jag till Ånge. Bara tretton mil kvar nu och jag
var inställd på att köra utan stopp resten av vägen. Ett regnväder
gjorde att jag ändrade mina planer och jag sov ett par timmar i tältet
strax utanför Ånge.
Morgonfikat
på macken i Ånge tog lite längre tid än beräknat eftersom tjejen som
jobbade där hade försovit sig. Nåväl, efter några koppar kaffe och flera
wienerbrön mådde jag som en prins och var på strålande humör trots
regnskurarna som försökte förpesta tillvaron.
Tog en snabbfika igen i Hennan, nu i strålande solsken och fortsatte i de härliga utförsbackarna ner mot Ljusdal.
Jag
hade haft kontakt med min far på telefon och visste att han var på väg
för att möta mig på sin motorcykel. Nu dök han upp där på sin fina röda
Yamaha Dragstar. Ett kärt återseende att möta sin 89-årige far där mitt
ute i skogen. Pappa föreslog en fika på världsarvsgården Bommars i
Letsbo som låg några kilometer bort, men när vi kom dit blev vi i
stället bjudna på mat av paret som äger och driver Bommars. För första
gången i mitt liv åt jag nu björnbiff och det smakade helt förträffligt.
Pappa möter mig på Ljusdalsskogen.
Nu
var det bara fyra mil kvar och jag drog på en långspurt hela vägen hem.
Min fru Alice hade framfört önskemål att vi skulle åka på en
spelmansstämma i Bjuråker senare på eftermiddagen. Jag hade dock två
krav. För det första skulle jag inte köra bilen och för det andra så
skulle picknickfilten och mitt liggunderlag med, så att jag kunde vila
skönt.
Hemma igen, efter 10 dygn och 20 timmar. Det blev 243 mils cykling och 18 kilometer vandring. Genomsnittlig distans per dag, 27 mil.
Nu
blev det av olika skäl ingen utflykt till Bjuråker, så jag kunde därför
inta ryggläge ute på verandan och bara njuta av att vara hemma med min
familj igen och tänka tillbaka på det fantastiska äventyr som hade varit.
Avslutar äventyret.
Inkorgen
| × | ||
Häftigt!
SvaraRaderaMvh Jens Westergren
Ja, verkligen kul att läsa, och fina bilder.
SvaraRadera/Johan Ohlanders