Stöd mitt RAAM genom att bida till min insamling till Cancerfonden (klicka på loggan)

torsdag 27 augusti 2009

Norge


Cyklade några dagar i Norge förra veckan. Främsta anledningen till resan var faktiskt inte cykling den här gången. Nu var jag flyttkarl åt min yngsta dotter Samantha som flyttade till Rauland, ett litet ställe i Telemark, för studier.

Efter att pick-upen hade lastats full av hennes bohag upptäckte jag att det skulle gå att pressa in racern i ett litet utrymme längst upp under kåpan. (Vilket jag hela tiden hade hoppats på och därför försökt förmå henna att begränsa mängden flyttgods.)
Rauland är en populär turistort och ligger strax söder om Hardangervidda. Mäktiga fjäll och däremellan sköna vägar som bara inbjuder till härlig cykling.


Det blev tre dagars hojande i olika väderstreck från Rauland. Bilden nedan är från dagen då jag cyklade över fjället och sedan rullade sista milen ner till Rjukan.
Byggnaden på bilden är tungvattenfabriken som var hett eftertraktad av tyskarna under andra världskriget. Filmen 'Hjältarna från Telemarken' utspelade sig där.

Cykling i Norge är sååå anorlunda jämfört med på den här sidan kölen. Backar som aldrig, jag menar aldrig vill ta slut och vädret som växlar nästan lika snabbt som Dura Ace växeln på min cykel.
Nu blev jag jäkligt sugen på att köra Jotunheimen Rundt igen. Eller varför inte Kirkenes-Stavanger. Då får man verkligen njuta av alla backarna.

1 kommentar:

  1. Det låter som att din dotter kommer att få många besök av sin far under sin studietid!

    SvaraRadera