Stöd mitt RAAM genom att bida till min insamling till Cancerfonden (klicka på loggan)

onsdag 6 juli 2016

Kebnekaise t/r

Länge sedan sist nu, men nu är det dags för lite äventyrscykling, som jag tänker försöka att dokumentera här på bloggen.

Idag kommer jag att starta min resa t/r Kebnekaise. Det är en tur som jag har funderat på att göra under en tid. När jag fick höra talas om Kropp Challange tyckte jag att det var lämpligt att slå till och förverkliga mina planer.

Här är lite information om Kropp Challange:

Kropp Challenge är en utmaning och ett äventyr för alla. Du kan starta hemifrån, oavsett var du bor, cykla till Sveriges högsta berg, klättra upp till toppen för att sedan ta dig ner och hemåt igen. Självklart kan du starta från Skinnarviksberget i Stockholm där Göran själv började den 16 oktober 1995. Du får självfallet också välja att cykla till och bestiga det högsta berget i något annat land, precis som Göran gjorde. Det viktiga är att du cyklar till berget, bär in din packning själv, tar dig hela vägen till toppen, tillbaks ner och sedan hem igen – allt av egen kraft.
Oavsett vilket berg du väljer och hur långt du cyklar så följer du i Göran Kropps fotspår – i tanke och vision. Alla kan, utifrån sina egna förutsättningar, visa och bevisa att det med egna krafter går att ta sig både långt och högt. 
I första hand gör du äventyret för att utmana dig själv och för att ha ett mål att se fram emot. Du tränar och förbereder expeditionen, du genomför den och får uppleva stora delar av Sverige och vår fantastiska natur på ett sätt du kanske inte gjort tidigare, du får tid för egna tankar och funderingar längs vägen. 
Dessutom bidrar du med ditt deltagande till Nepal då anmälningsgiften i Kropp Challenge oavkortat går till att stödja människor i Nepal och du fortsätter därigenom det arbete som Göran påbörjade när han engagerade sig i Wongchu Shepas skola i Chyangba redan 1997.

Här är min presentation på Kropp Challange hemsida. 
'Jag är en man på 62 år som gillar långdistanscykling. Har bl.a cyklat: Solo, Race Across America 2012. Fem gånger Paris Brest Paris. Sverigetempot och många randonne-lopp i Sverige och Europa genom åren. En tanke jag haft i några år är just att cykla till och bestiga Kebnekaise. Kropp Challange gav mig en knuff i rätt riktning och gjorde att jag bestämde mig för att det nu var dags att förverkliga turen. Jag kommer att starta äventyret onsdag 6/7. Cyklar på min mtb från hemmet i Järvsö , kortaste vägen (107 mil) upp till Kebnekajse Fjällstation. Förhoppningsvis så tillåter vädret en toppbestigning dagen efter, så att jag sedan kan påbörja den lite längre cyklingen som jag planerat för hemfärden, genom den svenska fjällkedjan (135 mil).'

I eftermiddag rullar jag alltså iväg norrut. Maximalt elva dagar får det här äventyret ta och sedan är det tillbaks till jobbet igen.

1 kommentar:

  1. Mikael Henriksson6 juli 2016 kl. 12:31

    Good luck, Gunnar! Hope you have tailwinds all the way!

    SvaraRadera